آموزش خودرو, اخبار خودرو, نکات خودرویی

رفع نشتی جعبه فرمان

رفع نشتی جعبه فرمان

رفع نشتی جعبه فرمان:فرمان برقی یک اختراع فوق العاده است، به خصوص برای کسانی که قدرت بالایی بدن ندارند یا بازوهای ضعیفی دارند. سال‌ها پیش، این خودرو بیشتر برای افراد مسن که بیوک‌های بزرگ، کادیلاک، لینکلن‌ها و امپریال‌ها را سوار می‌کردند، گزینه‌ای لوکس محسوب می‌شد. اما امروزه، همه خواهان فرمان پذیری بدون زحمت هستند،در نتیجه، تقریباً همه خودروها اکنون به عنوان تجهیزات استاندارد به فرمان برقی مجهز شده‌اند.

رفع نشتی جعبه فرمان

هنگامی که مایع فشار قوی از پمپ برق فرمان وارد قفسه فرمان می شود، از طریق “دریچه های قرقره” متصل به ستون فرمان هدایت می شود. هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، دریچه های قرقره دریچه هایی را باز می کنند که فشار را به یک محفظه هیدرولیک در اطراف قفسه هدایت می کند. یک پیستون روی میله قفسه محفظه را به دو نیمه تقسیم می‌کند و بسته به اینکه راننده در چه سمتی بچرخد فشار به یک طرف یا طرف دیگر هدایت می‌شود. این کمک قدرتی را فراهم می کند و به فشار دادن نوار قفسه در جهت دلخواه کمک می کند.

آموزش رفع نشتی جعبه فرمان

آموزش رفع نشتی جعبه فرمان

فشارهای عملیاتی معمولی در یک قفسه برق معمولاً از 150 psi تجاوز نمی‌کند وقتی چرخ‌ها مستقیماً جلو هستند. در یک نوبت، بسته به میزان کمک مورد نیاز، فشار می تواند تا 700 psi یا بالاتر برسد. به همین دلیل مهر و موم ها باید بدون نشتی باشند.

هنگامی که مشکل شروع می شود

اولین نشانه نشتی ممکن است یک لکه آشکار در راهرو باشد. یا، مالک خودرو ممکن است متوجه شود که مایع داخل مخزن پمپ برقی فرمان ناپدید می شود. اگر سطح سیال بیش از حد پایین بیاید، پمپ ممکن است هوا را بمکد و باعث ایجاد صدا و از دست دادن کمک برق شود.

به طور معمول، سیستم فرمان برقی نباید از هیچ مایعی استفاده کند. سطح باید بدون توجه به سن وسیله نقلیه یا چند مایل روی کیلومترشمار ثابت بماند – مگر اینکه، البته، سیستم نشتی داشته باشد.

مخزن روغن فرمان جعبه فرمان

بررسی منظم مخزن روغن فرمان (مانند تعویض روغن یا انجام سایر تعمیرات زیربنایی) یک راه خوب برای تشخیص زود هنگام نشتی ها قبل از ایجاد مشکلات اضافی است. هر زمان که شکایتی از فرمان ارائه می شود، سطح باید همیشه بررسی شود.

اگر سطح مایع پایین باشد، باید یک بازرسی کامل و کامل بصری از کل سیستم فرمان برقی انجام شود تا مشخص شود که مایع کجا می رود.

قفسه‌های برق معمولاً در یک یا هر دو انتها، جایی که میله قفسه از مهره‌های انتهایی عبور می‌کند، در مهر و موم محور ورودی پینیون، و/یا داخل محفظه دریچه قرقره نشت می‌کنند. درزگیرهای انتهایی که نشتی دارند ممکن است لکه های آشکاری را در قسمت بیرونی دم لاستیکی یا پلاستیکی ایجاد کنند یا نکنند. اگر نشتی واقعاً بد باشد و دم‌ها ترک خورده یا شل شده باشند، احتمالاً می‌بینید که مایع از قفسه چکه می‌کند و دم‌ها خیس می‌شوند. اما اگر دم هنوز دست نخورده و محکم باشد، ممکن است هیچ نشانه آشکاری از نشتی مشاهده نکنید.

چک کردن نشتی جعبه فرمان

به طور معمول، دم انتهایی روی قفسه فرمان باید حاوی مقدار کمی مایع فرمان برقی باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد. هدف آنها محافظت از سوکت های میله اتصال داخلی در برابر گرد و غبار و رطوبت است. چند قاشق چای خوری مایع در دم یک وسیله نقلیه با مسافت پیموده شده غیرعادی نیست و دلیل موجهی برای تعویض مهر و موم یا قفسه نیست. اما اگر دمش حاوی مقدار زیادی مایع باشد، قفسه نشتی دارد و باید تعمیر شود.

در خودروهایی که دم‌های لاستیکی نرم دارند، می‌توانید دم‌ها را فشار دهید تا مایع داخل آن احساس شود. در خودروهایی با دم پلاستیکی سخت، باید گیره دم را شل کرده و دم را به عقب برگردانید تا مایع داخل آن را بررسی کنید.

اگر مطمئن نیستید که مهر و موم انتهای قفسه نشتی دارد، یا می‌خواهید قبل از توصیه به تعمیر، نشت را بررسی کنید، در اینجا روش دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

خودرو را بالا بیاورید تا چرخ های جلو از زمین جدا شوند.

هر دو دم را در انتهای قفسه شل کرده و به عقب فشار دهید تا دید واضحی از مهر و موم های هر دو انتهای قفسه داشته باشید.

آموزش رفع نشتی جعبه فرمان

کثیفی یا روغن میله جعبه فرمان

هرگونه کثیفی یا روغن روی میله قفسه را پاک کنید.

موتور را روشن کنید و در حالی که در دور آرام در حدود 1000 دور در دقیقه کار می کند، فرمان را تا انتهای سمت راست بچرخانید و حدود پنج ثانیه تحت فشار ملایم نگه دارید. چرخ را آنقدر محکم در برابر توقف نگیرید که شیر فشار را فعال کند! سپس چرخ را تا انتها به سمت چپ بچرخانید و پنج ثانیه نگه دارید. این کار را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

بررسی نشتی قفسه جعبه فرمان

اکنون قفسه را برای نشتی بررسی کنید اما سعی نکنید نشتی را فقط با سفت کردن شیلنگ یا اتصال خط برطرف کنید. در برخی از قفسه‌ها (مثلاً فورد)، قرار است در اتصالات مقداری انعطاف وجود داشته باشد. اگر سعی کنید با سفت کردن بیش از حد اتصال، نشت را متوقف کنید، ممکن است در نهایت رزوه ها را از بین ببرید.

نشتی های داخلی جعبه فرمان

اگر مهر و موم های اطراف سوپاپ های قرقره داخل قفسه نشتی داشته باشند، ممکن است فرمان سفت یا کند شود، به خصوص زمانی که یک وسیله نقلیه سرد برای اولین بار راه اندازی می شود. این وضعیت اغلب “بیماری صبحگاهی” نامیده می شود و ربطی به بچه دار شدن ندارد. اما مشتری شما ممکن است

یک گاو داشته باشید وقتی به آنها می گویید که به یک قفسه جدید نیاز دارند و هزینه آن چقدر است!

بیشتر بخوانید : علائم خرابی طبق خودرو

مهر و موم های جدید به تنهایی اکثر نشتی های داخلی را برطرف نمی کنند زیرا درزگیرهای قدیمی شیر قرقره معمولاً شیارهایی را در داخل محفظه شیر کنترل ساییده اند. این مشکل در قفسه‌هایی با محفظه‌های شیر کنترل آلومینیومی بیشتر از آنهایی است که محفظه شیر کنترل چدنی دارند. تنها راه درمان این نوع نشتی، تعویض قفسه با قفسه ای است که دارای محفظه شیر کنترل نو یا آستین دار باشد.

گزینه های تعمیر جعبه فرمان

به نظر می رسد جایگزینی مجموعه ای از آب بندی های نشتی با موارد جدید، منطقی ترین و ساده ترین راه برای تعمیر قفسه فرمان نشتی باشد. اما یافتن کیت های مهر و موم بسیار سخت است و اغلب تقریباً به اندازه یک قفسه بازسازی شده قیمت دارند. در تحقیق در مورد این مقاله، با نیم دوجین فروشگاه قطعات خودرو تماس گرفتیم تا ببینیم آیا کسی کیت مهر و موم برای قفسه ها حمل می کند یا خیر. هیچ کدام انجام ندادند.

تعمیر جعبه فرمان خراب

یکی از دلایلی که فروشگاه‌های قطعات خودرو کیت مهر و موم را حمل نمی‌کنند این است که تعداد کمی از مغازه‌ها سعی می‌کنند خودشان قفسه‌ها را بازسازی کنند. قفسه‌های مسافت پیموده شده معمولاً دارای مشکلات متعددی مانند فرسودگی قفسه‌ها و دنده‌ها هستند. خوردگی یا خراش روی میله قفسه به سرعت یک مهر و موم جدید را خراب می کند. تلاش برای سنباده زدن یا صیقل دادن یک نقطه ناهموار روی میله فقط با ایجاد یک نقطه کم که وقتی به جلو و عقب زیر درزگیر می‌لغزد، نشت بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که در صورت نشتی یا فرسوده شدن قفسه، تعویض ساده‌تر، آسان‌تر و کم خطرتر است.

 جهت خرید جعبه فرمان پراید کلیک کنید 

جهت خرید  جعبه فرمان 405 کلیک کنید 

یک قفسه بازسازی شده با کیفیت باید برای اطمینان از عدم نشتی آن تست شود و در صورت بازگشت از شما گارانتی محافظت کند.

بررسی نشتی شیلنگ جعبه فرمان خودرو

اگر شیلنگ نشتی پیدا کردید، یا شیلنگ‌هایی که ترک خورده‌اند، با افزایش سن به سختی تکان می‌خورند، احساس پوسیدگی و لطافت دارند یا آسیب دیده‌اند، تعویض آن تنها راه درمان است.

سیستم های فرمان برقی دو نوع شیلنگ دارند: شیلنگ تامین فشار بالا که مایع تحت فشار را از پمپ به چرخ دنده فرمان می برد و شیلنگ برگشتی که سیال کم فشار را به مخزن پمپ هدایت می کند. شیلنگ های تامین فشار بالا از مواد تقویت شده ای ساخته شده اند که قادر به تحمل فشارهای عملیاتی بالا (تا 1300 psi) و دمای بالا (250 تا 300 درجه فارنهایت) هستند. از طرف دیگر شیلنگ های برگشتی با فشار بسیار کمتر (معمولاً کمتر از 50 psi) کار می کنند. اگر شیلنگ نیاز به تعویض دارد، از نوع صحیح آن برای برنامه استفاده کنید.

خرابی شیلنگ جعبه فرمان

گاهی اوقات شیلنگ های لاستیکی فرمان در داخل خراب می شوند. تکه‌های کوچک لاستیکی شل می‌شوند و در سوپاپ‌های پمپ یا دنده فرمان قرار می‌گیرند. این می تواند باعث شود پمپ در تلاش برای غلبه بر انسداد سخت تر کار کند و در نتیجه صدا و تلاش فرمان افزایش یابد. شیلنگ های قدیمی باید برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ گران قیمت و/یا چرخ دنده فرمان تعویض شوند.

شست و شوی جعبه فرمان خودرو

هنگامی که شیلنگ ها، قفسه یا پمپ فرمان برق تعویض می شوند، کل سیستم باید همیشه شسته شود تا تمام مایع کثیف قدیمی پاک شود. مایع فرمان برقی با گذشت زمان خراب می شود و آلودگی هایی را جمع می کند که می تواند به قطعات تازه نصب شده آسیب برساند. با بالا رفتن سن مایع، ویسکوزیته آن افزایش می‌یابد که می‌تواند در هنگام سرد بودن سیال، تلاش فرمان را افزایش دهد. این سیال همچنین می تواند رسوبات لاک را بر جای بگذارد که می تواند بر عملکرد پمپ و دریچه های قرقره در قفسه تأثیر بگذارد.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند برای نگهداری پیشگیرانه، روغن فرمان برقی را هر 50000 مایل تعویض کنید. این نوع سرویس می تواند عمر پمپ و قفسه فرمان و همچنین آب بندی های داخلی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : تعمیر جعبه فرمان پژو 405

همیشه از نوع روغن فرمان مشخص شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید زیرا نیاز به مایعات از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. استفاده از نوع نامناسب مایع ممکن است باعث تورم و نشتی مهر و موم شود و ممکن است ضمانت قفسه تعویضی جدید یا تعمیر را باطل کند.

سایر مشکلات شایع جعبه فرمان خودرو

البته، نشتی تنها مشکلی نیست که می‌تواند به قفسه فرمان آسیب برساند. همانطور که مایل ها اضافه می شوند، کوبیدن، لرزش و اصطکاک مداوم، سوکت های میله اتصال داخلی را فرسوده می کند و بازی بین چرخ دنده های قفسه و پینیون را افزایش می دهد. سوکت‌های میله‌های فرسوده مانند انتهای میله‌های فرسوده تأثیری خواهند داشت و باعث ایجاد بازی در فرمان و ایجاد تغییر در تراز انگشتان پا می‌شود که سایش لاستیک را تسریع می‌کند.

سایش میله داخلی انگشت پا را نیز می‌توان با قرار دادن چرخ‌ها بر روی زمین و داشتن دستیار تکان دادن فرمان به جلو و عقب بررسی کرد، در حالی که به دنبال شل بودن اتصال و سوکت‌ها هستید. با دم‌های لاستیکی نرم، می‌توانید دم را فشار دهید تا سوکت‌های میله کراوات را در داخل آن احساس کنید. اما با دم‌های پلاستیکی سخت، برای دیدن سوکت‌ها باید دم‌ها را به عقب برگردانید.

فرسودگی اجزای جعبه فرمان

فرسودگی وسط یکی دیگر از مشکلات رایجی است که می‌تواند به یک قفسه با مسافت پیموده شده مبتلا شود. فرمان بیشتر در حالت مستقیم سایش دارد زیرا در بیشتر مواقع این جهت حرکت است. ساییدگی بین چرخ دنده پینیون و دندانه های قفسه ای باعث ایجاد شلی می شود که ممکن است به سرگردانی فرمان و افزایش بازخورد کمک کند (مثلاً صدا یا سختی هنگام برخورد با دست اندازها).

اکثر قفسه ها دارای تنظیم پیش بارگیری پینیون هستند. اما اگر تنظیم با قفسه در موقعیت مرکزی و مستقیم به جلو انجام شود، ممکن است وقتی فرمان به هر طرف چرخانده شود، قفسه بسته شود. اگر سعی می کنید تنظیم کنید

بیشتر بخوانید : تعمیر جعبه فرمان پراید

برای جبران ساییدگی، بنابراین، قبل از سفت کردن مهره تنظیم، مطمئن شوید که قفسه به یک طرف هدایت شده است. همچنین مطمئن شوید که فرمان پس از انجام تنظیمات، بدون اتصال قفل به قفل می شود.

اگر فرمان شل به نظر می‌رسد، باید قبل از تنظیم یا تعویض هر چیزی، انتهای میله‌های خارجی، کوپلینگ محور ورودی فرمان، پایه‌های قفسه و یاتاقان‌های چرخ جلو را نیز بررسی کنید.

سر و صدا جعبه فرمان برقی

برخی از سیستم‌های فرمان برقی ذاتاً پر سر و صدا هستند و کار زیادی نمی‌توانید در مورد آن انجام دهید. مقدار مشخصی خش خش در طول مانورهای معمولی با سرعت کم طبیعی است. اما سر و صدای غیر معمول معمولاً به معنای دردسر است.

صدای جیغ یا جیغ بلند آشنا که هنگام چرخاندن فرمان به یک طرف یا طرف دیگر رخ می دهد، معمولاً نشان دهنده تسمه شل یا آغشته به روغن است. کشش تسمه را بررسی کنید و اگر موتور دارای تسمه سرپانتین است، کشش اتوماتیک را بررسی کنید.

اگر تسمه با روغن آغشته شده باشد، هیچ مقداری سفت نمی تواند چسبندگی آن را بازگرداند. اما فقط تسمه را تعویض نکنید و مشکل را برطرف نکنید. همچنین باید نشتی روغن را برطرف کنید، در غیر این صورت تسمه جایگزین نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

صداهای وزوز جعبه فرمان خودرو

صداهای وزوز معمولاً به دلیل وجود شیر کنترل بد در پمپ ایجاد می شود. تعویض شیر ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای رفع مشکل لازم است. اما اگر خود پمپ ناله می کند، یاتاقان های شفت پمپ شلیک می شوند و زمان تعویض پمپ فرا رسیده است.

صداهای ناله می تواند ناشی از محدودیت ها، سطح پایین مایع یا هوا در سیستم باشد.

جغجغه معمولاً نشان دهنده ارتعاش مکانیکی است. براکت های نصب پمپ روی موتور و تماس بین شلنگ فشار و شاسی یا سایر قطعات را بررسی کنید.

غرغر ممکن است در نتیجه محدودیت در چرخ دنده یا شیلنگ فرمان، یا در نتیجه سایش حلقه بادامک پمپ یا صفحه فشار پمپ، صفحه رانش یا روتور زخمی باشد.

 

جعبه فرمان سمند XU7

جعبه فرمان پژو پارس XU7

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *