آموزش خودرو, نکات خودرویی

آموزش تعمیر فرمان برقی

آموزش تعمیر فرمان برقی

اگر تا به حال وسیله نقلیه‌ای را بدون فرمان برقی رانندگی کرده‌اید، احتمالاً می‌توانید درک کنید که فرمان برقی چقدر به شما در کنترل ماشینتان کمک می‌کند، مخصوصاً در سرعت‌های پایین مانند هنگام پارک کردن ماشین. فرمان برقی خودروی شما از یک سیستم هیدرولیک برای تقویت تلاش کوچکی که برای چرخاندن فرمان می‌کشید استفاده می‌کند تا چرخش نسبتاً سبک فرمان بتواند به راحتی چرخ‌های ماشین شما را بچرخاند.

تفاوت فرمان برقی با فرمان هیدرولیکی

سیستم فرمان برق وظیفه تبدیل نیروی ملایم به نیروی قوی را بر عهده دارد، به این معنی که خود سیستم معمولاً تحت فشار زیادی قرار دارد. علاوه بر این، هر سیستم هیدرولیکی – مانند سیستم فرمان برقی در ماشین شما – بسیار تحت فشار است و برای عملکرد در سطوح بهینه نیاز به پر شدن مایع و در شرایط خوب/تمیز دارد.

مشکلات رایج فرمان برقی

به طور دوره‌ای، سیستم فرمان برقی می‌تواند به تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشد، به خصوص اگر برای مدت طولانی نادیده گرفته شود. برای اینکه ایده بهتری در مورد نحوه مراقبت از فرمان برقی خود داشته باشید، داشتن درک درستی از نحوه عملکرد آن مفید است.

آموزش تعمیر فرمان برقی

قبل از اینکه بتوانید نحوه عملکرد فرمان برقی را درک کنید، لازم است اصول اولیه نحوه عملکرد سیستم فرمان خودرو را به طور کلی درک کنید. اصل اساسی سیستم فرمان خودرو، قفسه و پینیون است.

سیستم فرمان رک و پینیون

بیایید با فرمان ماشین شروع کنیم. فرمان به یک محور فرمان متصل است که به سمت محور جلو پایین می آید. در انتهای دیگر میل فرمان یک چرخ دنده دایره ای قرار دارد که به آن “پینیون” می گویند. پینیون با قفسه که یک چرخ دنده مستقیم است که از طریق میله های اتصال به بازوهای فرمان چرخ های ماشین شما متصل می شود، قفل می شود.

وقتی چرخ را می چرخانید، این باعث چرخش پینیون می شود که به نوبه خود باعث می شود قفسه به چپ یا راست حرکت کند. این کار چرخ ها را در جهت مناسب می کشد. اساساً قفسه و پینیون نیروی چرخش فرمان را به نیروی جانبی تبدیل می کند و باعث چرخش چرخ ها می شود.

بیشتر بدانید : بررسی سیستمهای فرمان رک و پینیون

با این حال، بدون فرمان برقی، راه اندازی سیستم فرمان رک و پینیون به نیرو و قدرت زیادی نیاز دارد. سیستم هیدرولیک به فرآیند چرخش کمک می کند و فرمان را برای راننده آسان و قابل کنترل می کند.

تصویری از دو سیستم فرمان رایج

تصویری از دو سیستم فرمان رایج

این نمودار عملکرد سیستم فرمان قفسه و پینیون را در مقایسه با سیستم پیوندی (موازی) قدیمی نشان می دهد.

فرمان هیدرولیک

اضافه شدن فرمان برقی به معنای تغییر جزئی در تنظیم قفسه و پینیون است. در سیستم فرمان برقی، بخشی از قفسه اکنون یک پیستون و سیلندر هیدرولیک است. قفسه به پیستون متصل می شود و سیلندر از دو طرف توسط خطوط سیال (معمولاً شیلنگ های فلزی یا لاستیکی مخصوص) متصل می شود.

سیال فرمان تحت فشار از هر دو طرف سیلندر تغذیه می شود که باعث می شود پیستون در جهت مخالف سیال حرکت کند. سپس سیال به مخزن خود باز می گردد. سیال هیدرولیک تحت فشار، کلید اثر ضرب‌کننده نیرو است، که باعث می‌شود چرخش جزئی چرخ باعث قدرت قابل توجهی چرخ‌ها در هنگام فشار دادن پیستون برای حرکت قفسه شود. و به نوبه خود چرخ ها.

مشکلات رایج فرمان برقی

یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم فرمان برق، پمپ فرمان است که وظیفه فشار دادن مایع فرمان برقی را قبل از تحویل آن به سیلندر در واحد قفسه و پینیون دارد. سیال فرمان فرمان به صورت کم فشار در مخزن فرمان ذخیره می شود و تنها در صورت نیاز پمپ برق فرمان مایع را تحت فشار قرار می دهد و آن را برای کمک به فرمان تحویل می دهد.

برخی از جزئیات بیشتر مدرن امروزی در مورد سیستم‌های فرمان برقی خودروها وجود دارد، مانند کمک الکترونیکی علاوه بر سیستم هیدرولیک و برخی از سنسورها که کل فرآیند را نظارت می‌کنند. اما اجزای اصلی عبارتند از شفت فرمان، قفسه و پینیون، پیستون و سیلندر که قفسه را در داخل به حرکت در می‌آورند، و پمپی که مایع فرمان تحت فشار را تامین می‌کند. اگر زنجیره ای از قطعات را درک کنید، اصول اولیه فرمان برقی را درک می کنید.

فرمان برقی خودرو

این روزها خودروهای بیشتری به فرمان برقی مجهز می شوند. مزیت فرمان برقی این است که راننده حتی اگر موتور روشن نباشد، کمک قدرتی خواهد داشت. مزایای دیگر شامل توانایی سازندگان خودرو برای برنامه ریزی سیستم برای ارائه کمک متغیر، بسته به وضعیت رانندگی است. به عنوان مثال: کمک بیشتر در هنگام پارک کردن و کمک کمتر در سرعت های بالاتر.

فرمان برقی (EPS) از یک موتور الکتریکی برای ارائه فرمان برقی در صورت نیاز استفاده می کند. این در واقع منجر به کارکرد اقتصادی تر موتور خودرو می شود. در یک سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ فرمان برقی (به اصطلاح همیشه روشن) بدون توجه به اینکه آیا به فرمان برقی – یا اصلاً فرمان – نیاز است یا نه، کار می کند. در حالی که EPS تنها زمانی فعال می شود که راننده چرخ را بچرخاند.

آموزش تعمیر فرمان برقی

در سیستم فرمان برقی، یک موتور الکتریکی بر روی جعبه فرمان  یا روی ستون فرمان نصب شده است. و سنسورهای الکترونیکی جایی روی فرمان وجود دارد. هنگامی که فرمان چرخانده می شود، سنسورها ورودی را از راننده دریافت می کنند و سیگنالی را به یک واحد کنترل (رایانه) می فرستند، که به نوبه خود گشتاور را از طریق موتور الکتریکی برای کمک به چرخش اعمال می کند.

بیشتر بدانید : تعمیر جعبه فرمان پراید

این روزها پیشرفت های بزرگی در فناوری کمکی برای وسایل نقلیه در حال انجام است. به دستگاه های کمک پارک، ترمز خودکار و سایر فناوری های جلوگیری از برخورد و در نهایت خودروهای خودران فکر کنید. فرمان برقی در واقع یک پله برای این فناوری برای کنترل فرمان و جهت خودرو است. ما در آینده شاهد استفاده بسیار گسترده‌تر از فرمان برقی در بسیاری از مدل‌های دیگر خواهیم بود.

بیشتر بدانید : رفع نشتی جعبه فرمان

می‌خواهیم از جان واینهوف، از جامعه فیس‌بوک خود، تشکر کنیم که پیشنهاد کرد این بحث در مورد فرمان برقی را درج کنیم. ما موافقیم که هیچ چیزی در مورد فرمان برقی این روزها نباید بدون اشاره به فرمان برقی باشد. با تشکر، جان، برای ورودی.

مشکلات رایج فرمان برقی

هر زمان که یک سیستم با فشار بالا را مسئول تولید صدها پوند نیرو می‌گیرید، دلیل بر این است که این سیستم تحت فشار قرار می‌گیرد. چند راه متداول وجود دارد که در آنها سیستم فرمان برقی فرسوده یا خراب می شود.

نشتی سیال فرمان سیستم فرمان برقی کاملاً به مایع هیدرولیک وابسته است. اگر مایع کافی وجود نداشته باشد یا مایع در معرض خطر قرار گرفته باشد، با مشکل مواجه خواهید شد. یک مشکل رایج در سیستم فرمان برقی نشت مایع فرمان است.

این می تواند در هر نقطه ای از زنجیره اجزا رخ دهد. سیلندر واحد قفسه و پینیون می‌تواند از خود سیلندر یا معمولاً از آب‌بندهای جعبه فرمان  دچار ترک یا نشتی شود، خطوط سیال ممکن است ترک‌ها یا سوراخ‌هایی ایجاد کنند که مایع فرمان فرمان نشت کند، یا پمپ می‌تواند نشتی به‌وجود آورد. همه اینها به دلیل ساییدگی و پارگی و فشار بالایی که سیال به آن بالا می رود رخ می دهد.

اگر سیستم فرمان برقی شما دچار نشتی شود، زمان زیادی است که سطح مایع شما به حدی کاهش یابد که فرمان برقی شما شروع به کارایی کمتری کند یا حتی به طور کامل از کار بیفتد. قطعاً نمی خواهید اجازه دهید به آن نقطه برسد. اگر شواهدی مبنی بر نشتی مایع فرمان برقی خود مشاهده کردید، بهتر است خودروی خود را در اسرع وقت برای سرویس تحویل دهید. نشانه‌های نشتی عبارتند از مشاهده مایع در زیر خودرو، صدایی از زیر کاپوت مخصوصاً هنگام چرخش، یا کاهش کارایی فرمان برقی شما.

مایع فرمان برقی آلوده

در مقایسه با چیزی مانند روغن موتور خودروی شما، مایع فرمان برقی در طول زمان نسبتاً تمیز باقی می ماند. این فرآیند به اندازه احتراق سوخت در موتور یا سایر سیستم‌ها که مایع مربوطه خود را سریع‌تر کثیف می‌کند، نامرتب نیست. با این حال، با گذشت زمان، مایع فرمان برقی در واقع شروع به جمع شدن زباله می کند. این عمدتا از قطعات میکرو پلاستیک یا فلزات پوشیده شده از داخل سیستم می آید.

به غیر از صفحه نمایش در یک قطعه خاص، یک سیستم فرمان برقی فیلتر اصلی برای مایع ندارد، به این معنی که زباله ها در داخل مایع جمع می شوند و هرگز پاک نمی شوند مگر اینکه به صورت دستی شسته شوند. اگر مایع فرمان برقی بیش از حد آلوده شود، در داخل سیستم فرمان برقی شروع به فرسودگی می کند و به خطوط سیال، پمپ و سیلندر آسیب می رساند.

شستشوی فرمان برقی تمام مایع قدیمی را از سیستم خارج می کند و هرگونه آلودگی و زباله های انباشته شده را پاک می کند. سپس مایع کاملاً جدید تا سطوح بهینه دوباره پر می شود. بسیاری از تولید کنندگان توصیه می کنند که فرمان برقی را در فواصل زمانی منظم شستشو دهید. اگر مدتی است، به دفترچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید یا ماشین خود را برای شستشوی فرمان برقی به ما بیاورید.

مشکل در پمپ فرمان

پمپ برق فرمان توسط موتور ماشین شما کار می کند. یک تسمه از میل لنگ به پمپ فرمان هدایت می شود و به مرور زمان آن تسمه فرسوده، ترک خورده و در نهایت می شکند. اگر تسمه فرمان برقی پاره شود، فرمان برقی شما کار نخواهد کرد. بخشی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو باید بازرسی تسمه از نظر ساییدگی باشد تا مشخص شود که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. کارشناسان خبره خودرو ما تمام تسمه ها را در طول تعمیر و نگهداری معمول خودرو بازرسی می کنند.

 

یکی دیگر از مشکلات رایج، خرابی خود پمپ فرمان است. اگر پمپ شروع به فرسودگی کند، در تحت فشار قرار دادن سیال موثر نخواهد بود و اثربخشی فرمان برقی شما آسیب خواهد دید. در صورت شنیدن صداهایی در حین کارکردن پمپ فرمان، معمولاً هنگام چرخاندن فرمان، می‌توانید خرابی پمپ فرمان را تشخیص دهید.

تصویر تعویض پمپ برق فرمان

تصویر تعویض پمپ برق فرمان

این یک پمپ فرمان برقی معمولی است که مخزن مایع فرمان به آن متصل است. یک قرقره به شفت متصل می شود و یک تسمه پمپ را از طریق آن قرقره به حرکت در می آورد. (تصویر با حسن نیت از قطعات خودرو O’Reilly)

خرابی جعبه فرمان  برقی

قفسه گوشواره از بسیاری جهات قلب سیستم فرمان برقی شماست. اگر قفسه‌ی فرمان برقی خراب شود، حتی از بسیاری از مسائلی که قبلاً در مورد آن صحبت شد، خطرناک‌تر است، زیرا ممکن است اصلاً توانایی شما را برای کنترل خودرو به خطر بیندازد.

چند سرنخ وجود دارد که نشان می دهد جعبه فرمان  برقی شما ممکن است در آستانه خرابی باشد. اگر احساس می کنید که فرمان شما به طور غیرمعمول سفت شده است، این یک نشانه بالقوه است. یکی دیگر از صداهای سنگ زنی یا سایر صداهای فلزی هنگام چرخاندن چرخ است. یک پیشروی بسیار رایج برای خرابی جعبه فرمان ، نشت مایع از قفسه است. اگر متوجه علائمی در این راستا شدید، ایده خوبی است که وسیله نقلیه خود را زودتر برای سرویس به ما بیاورید.

اگر با سیستم فرمان برقی خود مشکلی دارید یا فقط می خواهید یک بازرسی پیشگیرانه معمول از سیستم خود داشته باشید، همین امروز با ما تماس بگیرید یا اینجا را کلیک کنید تا یک قرار ملاقات بگیرید.

جعبه فرمان پراید

جعبه فرمان 405

جعبه فرمان سمند XU7

جعبه فرمان پژو پارس XU7

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “آموزش تعمیر فرمان برقی

  1. محمد رستمی گفت:

    سلام
    قفل فرمان برقی هایما s7 شکسته است که تعمیر کار تعمیرش کرده آیا رانندگی با این وضعیت خطری نداره یا ایرادی ندارد فعلا تعویض ننمایم با همین قفل تعمیر شده رانندگی کنم

    1. acampart گفت:

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز نمیشه صددرصد نظر داد چون خطرهای خودشو داره

  2. Alireza Babaie گفت:

    سلام .‌ماشین من دنا اتومات با فرمان برقی میباشد . امروز جعبه فرمان من به صدا افتاد . وقتی درجا یا در حال حرکت اندکی فرمان را به چپ و راست حرکت میدهم صدای تق تق با جیر جیر باهم میده . آیا شما تعمیر کار دارید ؟ ممنون
    علیرضا بابایی ۰۹۱۲۵۰۱۸۱۶۲

    1. acampart گفت:

      با سلام
      متاسفانه به دلیل مشکلات زیاد و کیفیت پایین این جعبه فرمان ها بسیاری از خودرو هایی که این مدل جعبه فرمان روی آن ها نصب میباشد داری مشکل هستند.
      09122037713 با این شماره تماس بگیرید.

  3. احسان گفت:

    سلام ۲۰۷ فرمان برقی دارم به هنگام چرخش مخصوصا دور کامل صدای ناله تا زمان صاف شدن کامل ماشین به گوشم میرسه دلیلش چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *